tirsdag 15. januar 2013

Hvor ble hverdagen av

Jeg står opp i rett tid, må vite. Fra mandag til fredag. Det er forskjell på "ørsk og helg", som min mor sier.

Men der stopper det. Jeg trenger ikke skynde meg. Så jeg tar på meg klærne og ansiktet. På et stille bad. Ingen bakgrunnstøy fra skramling på kjøkkenet, ingen susing i vannrør. Ingen småkrangling. Avisen ligger stille på kjøkkenbordet og venter. Mannen i mitt liv har allerede dratt. Sønnen i mitt liv sover. Han behøver heller ikke skynde seg. Han trenger hvile.

Stille, stille hus.

Jeg tar på hverdagsklær, men aldri joggebukse. Fjeset sminkes ferdig. Dagen kan begynne når en dråpe Chanel no. 5 er på. Ikke for at jeg skal møte noen, men det hender jeg møter mitt eget speilbilde. Og jeg skal føle meg klar. Klar for frokost, avis, radio og dagens første kaffekopp.

Stillheten og roen er god. Jeg har vennet meg til den nå. Før raste jeg rundt som en virvelvind før jeg skulle på jobb. Jeg rakk som regel også en tur på vaskerommet, enten for å henge opp klær, sette på ei maskin eller ta ned tørre klær. Nå lar jeg vaskerommet vente til avisen er ferdig lest.

Det var travle dager. De rant som erter i en sekk.

Det hender jeg bringer legemet til en vanntrening, sånn cirka to ganger i uka. Da må jeg stå opp så tidlig at jeg ikke må skynde meg. Jeg er ikke så god på det lenger. Å skynde meg. Det blir sånn ståhei i hodet. Den kan vente til treninga. Der vil jeg ha mest mulig ståhei!

Så roen er god. Men det er kanskje litt mye av den.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar